Over marketing in het algemeen wordt veel gezegd en geschreven. Acht op de tien marketingadviezen gaan echter niet op voor industriële bedrijven die complexe producten en diensten leveren. Dit maakt industriële marketing een bijzondere discipline. Zo bijzonder dat echt een andere visie en aanpak nodig zijn.
Wanneer industriële marketing met de juiste beweegredenen wordt ingezet, zijn er zeer goede resultaten te bereiken. Om dat voor elkaar te krijgen moet u eerst weten wat werkt en wat zeker niet werkt. Juist daarom zetten we de vijf meest gemaakte fouten op een rij en delen we ook hoe u deze fouten kunt vermijden.
Fout 1 - Industriële Marketing:
Het verkeerde doel
Er zijn veel ondernemers in de industrie die de term 'marketing' als synoniem voor ‘promotie’ gebruiken. Promotie die het bedrijf bekendheid geeft in de markt.
Vragen we aan de directie of sales van het gemiddelde maakbedrijf waarom zij marketing inzetten, dan krijgen we vaak het antwoord: ‘om onze naamsbekendheid te vergroten’.
Maar enkel groei in naamsbekendheid is helaas niet voldoende.
Gerichte zichtbaarheid
Veel ondernemers in de techniek kennen de algemene marketingprincipes voor B2C en B2B en nemen die als uitgangspunt. Daarmee willen ze 'zichtbaar zijn' en zoveel mogelijk mensen bereiken.
Omdat industriële bedrijven zich veelal in een nichemarkt begeven, heeft dit echter niet veel zin. Industriële bedrijven leveren immers specifieke producten en diensten en daarvoor is het aantal afnemers beperkt.
Algemene marketingpincipes voor B2C en B2B
gaan niet op voor technische bedrijven.
Lange termijn
Bij industriële marketing gaat het niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar om doelgericht de juiste mensen bereiken, op het juiste moment en met de juiste boodschap.
Dit alles met het oog op de lange termijn, aangezien de gemiddelde duur van de B2B-klantreis 192 dagen bedraagt. Van anonieme bewustwording tot aan de geplaatste order. In de industrie is het niet ongebruikelijk dat deze periode zelfs 1 tot 2 jaar duurt.
Industriële marketing draait dus om duurzaam succes, niet om snelle overwinningen.
TIP: Investeer als industrieel bedrijf alleen in marketing wanneer u een relevant en realistisch doel voor ogen heeft.