Marketing is een breed algemeen begrip. Heeft u een technisch of industrieel bedrijf? Dan is veel van wat u erover hoort en leest niet van toepassing. 80% van alle marketingadviezen leveren vrijwel niets op voor bedrijven die technische producten en diensten leveren. Technische marketing is dan ook een vak apart waar bovendien een andere visie en aanpak voor nodig zijn.
Zet u technische marketing met de juiste redenen in, dan kunt u zeer goede resultaten boeken. Daarvoor moet u eerst weten wat wel en niet werkt. Die kennis delen we in dit artikel over de vijf kritische succesfactoren van technische marketing graag met u.
Technische Marketing - Factor 1:
Het juiste uitgangspunt
“We willen onze naamsbekendheid vergroten.” Dat is vaak het antwoord als we de directie of verkoopafdeling van een technisch (maak)bedrijf vragen waarom zij marketing inzetten.
Marketing wordt in de technische industrie dan ook veelal gezien als ‘promotie’. Promotie om enkel de 'naamsbekendheid van het bedrijf' te verbeteren. Dat is ook waar marketeers bij maakbedrijven vandaag de dag druk mee zijn.
Enkel vertrouwen op naamsbekendheid brengt risico's met zich mee.
Nichemarkt
Voor technische bedrijven zijn de algemene marketingprincipes voor B2C en B2B niet het juiste uitgangspunt. Deze principes richten zich namelijk vooral op zoveel mogelijk zichtbaarheid en zoveel mogelijk mensen bereiken.
Voor een technisch bedrijf is dit niet zinvol.
Technische bedrijven begeven zich veelal in nichemarkten, waarbij het aantal afnemers relatief beperkt is. Dit kan er zelfs toe leiden dat het belang van technische marketing in twijfel wordt getrokken, met alle negatieve gevolgen van dien.
Voor technische bedrijven zijn algemene marketingprincipes niet het juiste uitgangspunt.
Lange termijn
Bij technische marketing gaat het niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar om doelgericht de juiste mensen bereiken, op het juiste moment en met de juiste informatie. Dit met het oog op de lange termijn.
Alleen al omdat de gemiddelde B2B klantreis 192 dagen duurt. In de industrie zien we dat dit zelfs 1 tot 2 jaar kan zijn.
Technische marketing draait niet om snelle overwinningen, maar om duurzaam succes.
TIP: Investeer als technisch bedrijf enkel in technische marketing wanneer u een relevant en realistisch doel voor ogen heeft.