‘Pakken wat je pakken kan’ is in tijden van crisis vaak de benadering voor sales en new business. Logisch, want de orderportefeuille moet goed gevuld zijn en blijven. Alleen zitten veel industriële (maak)bedrijven daardoor nog steeds in de positie dat ze teveel doen voor te veel klanten. Er is geen focus. Zonder die focus zijn groeiambities nauwelijks waar te maken.
Risico's op een rij
Gebrek aan focus tast meerdere zaken aan. Alle afdelingen in uw industrieel (maak)bedrijf hebben er last van. Engineers stoeien met de ontwikkeling van producten. Marketeers weten niet wat ze moeten communiceren. Sales werkt zich een slag in de rondte.
Deze onduidelijke situatie levert onrust en stress op.
Door gebrek aan focus stagneert de groei op de lange termijn, zowel in innovatie, ontwikkeling, omzet als winst. Uiteindelijk heeft dit alles zijn weerslag op de bedrijfswaarde. Dit zet de toekomst van deze bedrijven op de tocht.
Richting, rust en regelmaat
Kiezen voor focus heeft zo zijn voordelen. Het geeft richting, rust en regelmaat. En het zorgt er uiteindelijk voor dat het bedrijf wordt gezien als een dé specialist.
Hierover later meer.
Focus stelt de organisatie in staat om nieuwe en betere oplossingen te bedenken en ontwikkelen. Het betekent nog beter worden in waar men al goed in is.
“TEUN daagt je uit om keuzes te maken en
Joost van Aaken, Managing Director ARODO
focus aan te brengen”
Zo koos ARODO uit Arendonk (BE) na advies van TEUN voor een focus op verpakkingsoplossingen voor hoogwaardige poeders. Op deze manier creëerde het bedrijf een eigen niche.
Bij TEUN gunnen we ieder industrieel (maak)bedrijf zo'n niche. Waarom? Omdat de keuze voor een niche het mooiste is wat een bedrijf zichzelf kan schenken. Daar geloven we in en dat ervaren onze opdrachtgevers iedere dag.